Позиція Скинути теги

Про відкладення постанови про визначення меж районів
  • Питання жорстко пов’язане з проведенням місцевих виборів, адже без переліку районів не можна визначити де проводяться вибори до районних рад, а де райцентрів і райрад уже не буде.
  • Від реальної децентралізації Порошенка у Зеленського перейшли до прямо протилежного – до утворення нових районів з відбиранням самоврядних повноважень у колишніх райцентрів.
  • Укрупнення районів призвело до появи міжрайонного протистояння у багатьох районах України, що у глобальному масштабі підірвало єдність українців.
  • Якщо метою укрупнення районів є економія бюджетних коштів – навіщо взагалі залишати районний рівень, якщо є ОТГ і області? Які функції районів і чи не є це дублюванням реального самоврядування? Як тепер будуть розподілятися повноваження між ОТГ, районом і областю?
  • Ці питання є неврегульованими – реформа з укрупнення районів половинчаста і непродумана до кінця, як і більшість рішень некомпетентної влади. Діалог з місцевим самоврядуванням відсутній. Їх намагаються переламати об коліно.

Зрештою на вимогу Європейської солідарності та під тиском протестів у багатьох регіонах країни постанову №3650 про укрупнення районів відклали. Однак чи будуть знайдені відповіді на питання, що викликають протести?

  • Не можна приймати Постанову ВРУ про новий районний поділ доти, поки ми не вирішимо, якою буде система місцевого самоврядування. Оскільки Конституцію і Закон про місцеве самоврядування ніхто не змінював і не пропонує змінювати.
  • Укрупнення районів – це територіальна реформа, але якщо у них залишаться ті ж самі адміністративні функції, це лише серйозно ускладнить життя на місцях, коли в райцентр треба буде їхати значно далі.
  • Окрема загроза, якої поки вдалося уникнути – утворення районів для обмеження влади мерів міст, які не контролює центральна влада. Зокрема планувалося утворення Львівського району, що відібрало б частину повноважень від мера Львова до голови районної ради.
Справа громад
Глобальна Фейсбук
17 Липня 2020 року - 12:41
Щодо ЗП №3614, який робить декоративними районні бюджети
  • Сьогодні ВР прийняла за основу № 3614, який позбавляє районні бюджети реальних доходів і розбалансовує систему. Повноваження райрад залишаються, але насправді районний рівень позбавляють фінансових ресурсів для забезпечення цих повноважень.
  • ЗП виводить районні бюджети з системи горизонтального вирівнювання - «відрізає» від освітньої та медичної субвенції, субвенції на виконання інвестиційних проектів, зменшує джерела наповнення загального та спеціального фонду бюджету.
  • З тими ресурсами, які залишаться - районні бюджети будуть лише декорацією в бюджетній системі, а не повноцінними бюджетами. Ні про жодні програми розвитку на рівні району, ні про фінансування делегованих повноважень мова йти не може.
  • Проте у району (тим більше укрупненого) залишається обов’язок організувати транспортне сполучення між ОТГ, а також спільна районна інфраструктура на яку треба гроші.
  • Запропонована командою Зеленського модель здатна лише ще більше розбалансувати систему влади на місцях. Все дуже схоже на аферу, яку ніхто не випробував на практиці. Розумні голоси, що спершу варто було провести експеримент у якомусь одному регіоні – не були почуті владою.
Справа громад
Глобальна Фейсбук
7 Липня 2020 року - 22:02
Про зміни Конституції для легітимізації ДНР-ЛНР
  • 17 червня від керівника Офісу Єрмака стало відомо, що Офіс президента України підготував новий законопроект про так званий особливий статус тимчасово окупованих районів Донецької та Луганської областей з імплементованою «формулою Штайнмайера».
  • Конституція не передбачає на Донбасі якихось автономних республік або інших утворень. Там є лише обласна, районні, міські, селищні та сільські ради, але немає ні «Верховного Совета» ДНР чи ЛНР, ні «Правительства».
  • Існує небезпека, що використовуючи механізм утворення ОТГ рішенням Кабміну у Зеленського утворять одну об’єднану громаду у межах ДНР і ще одну об’єднану громаду у межах ЛНР. У такому разі навіть зміни до Конституції будуть не потрібні.
  • У Зеленського питання особливостей самоврядування на Донбасу повинні обговорювати відкрито. Якщо цього не зробити, будь-яка спроба нав’язати рішення згори викличе гостру реакцію громадян по всій країні і буде сприйматися як зрада державних інтересів.
  • Існує обгрунтований сумнів щодо успішності такого плану замирення на Донбасі. Політика постійних поступок, якої дотримується Зеленський, не зупинила війну і досі і не примусила росіян піти.
  • Малоймовірно, щоб зміни до Конституції такого роду зібрали необхідні 300 голосів. Навіть якщо Зеленському технічно це вдасться зробити, протести можуть мати небачений досі масштаб, що зробить неможливим прийняття таких змін.
Справа громад
Глобальна Фейсбук
10 Червня 2020 року - 16:18
Щодо реформи адміністративно-територіального устрою
  • Без врахування думки громад Уряд кулуарно створив нову карту об’єднаних територіальних громад, якими планує створити 1450 об’єднаних територіальних громад. При тому, ліквідується 120 вже добровільно створених об’єднаних територіальних громад у 2014-2019 роках.

Одночасно укрупнюються райони, частина яких ліквідується.

  • Це стало наслідком прийнятого 17 квітня 2020 року монобільшістю ЗП №2653, яким до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України Кабмін уповноважили самостійно визначати адміністративні центри та території територіальних громад, утворювати і ліквідовувати райони.
  • Якщо за Порошенка громади заохочували добровільно об’єднуватись в ОТГ, заманюючи окремим бюджетним фінансуванням, то за Зеленського вирішили утворювати ОТГ наказами з Києва. Виходить абсурдно – децентралізацію нав’язує Центр, тобто процес поставили з ніг на голову.
  • Це не лише порушення принципів Європейської Хартії місцевого самоврядування -  дуже часто це позбавлення громад їх фінансових і матеріальних ресурсів. Бо примусове утворення ОТГ позбавляє права розпоряджатися землею та ресурсами ліквідовані райони.
  • 29 травня Асоціація Об’єднаних територіальних громад вже провела мирну масову акцію під КМУ і Офісом Президента, у якій взяли участь представники більше 50 територіальних громад. Хвиля протестів прокотилася по областях.
  • Виглядає, що ідея Порошенка реалізовується недолуго. Утворення ОТГ, ліквідація цілих районів та областей наказами згори неминуче викличе хвилю обурення на місцях.
  • Особливо небезпечними є утворення «національних» районів, де переважають представники однієї нацменшини. «Угорський» район на Закарпатті, «румунський» на Буковині та «болгарський» на Одещині за несприятливих обставин можуть стати осередками сепаратизму.
Справа громад
Глобальна Фейсбук
2 Червня 2020 року - 15:20
Щодо протестів проти примусового утворення ОТГ
  • Без врахування думки громад Уряд кулуарно створив нову карту об’єднаних територіальних громад, якими планує створити 1450 об’єднаних територіальних громад. При тому, ліквідується 120 вже добровільно створених об’єднаних територіальних громад у 2014-2019 роках.
  • Це стало наслідком прийнятого 17 квітня 2020 року монобільшістю ЗП №2653, яким до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України Кабмін уповноважили самостійно визначати адміністративні центри та території територіальних громад, утворювати і ліквідовувати райони.
  • Якщо за Порошенка громади заохочували об’єднуватись окремим бюджетним фінансуванням, а об’єднання проходило добровільно, то за Зеленського вирішили утворювати ОТГ наказами з Києва. Виходить абсурдно – децентралізацію нав’язує Центр, а не громади, процес поставили з ніг на голову.
  • Це не лише порушення принципів Європейської Хартії місцевого самоврядування -  дуже часто це позбавлення громад їх фінансових і матеріальних ресурсів. Бо примусове утворення ОТГ позбавляє права розпоряджатися землею та ресурсами ліквідовані райони.
  • 29 травня Асоціація Об’єднаних територіальних громад вже провела мирну масову акцію під КМУ і Офісом Президента, у якій взяли участь представники більше 50 територіальних громад. Хвиля протестів прокотилася по областях.
  • 15 міст і сіл довкола Львова протестують проти приєднання до Львівської ОТГ

Мешканці Княгининівської, Жидичинської та Заборольської ОТГ протестують проти приєднання до Луцька.

Мешканці Новотроїцького району на Херсонщині виступають проти примусового створення ОТГ за принципом «один район – одна громада».

Справа громад
Глобальна Фейсбук
4 Травня 2020 року - 22:01
Післямова до бунту в Черкасах

Бунт у Черкасах показав слабкість центральної влади. Реакція Зеленського та чиновників ОПУ була неадекватною – місцевому самоврядування не можна погрожувати. Тим більше, якщо виконати погрози у рамках заокну неможливо.

  • На послаблення карантину відкрито також пішли у Дніпрі. Без будь-яких оголошень карантин де-факто ослаблено в Одесі. Навіть Чернівці відкрили ринки. Замість безсилих погроз центральна влада мала б допомогти регіонам, і доручити місцевому самоврядуванню самому регулювати карантинні заходи.

Бунт у Черкасах – прямий наслідок «велюрової» несправедливості на яку влада відреагувала з запізненням і тільки після того, як про це стало відомо громадськості. Тобто якби ресторан «Велюр» не спіймали – несправедливість тривала б і далі.

  • ОДА ще раз довели своє безсилля і не вміння вплинути на самоврядування. Потрібно завершувати реформу децентралізації, яку успішно почав Порошенко. Необхідно замість ОДА та РДА створити інститут префектів з правами і механізмами реально протистояння сепаратизму.
    Команда Зеленського і сам Зеленський за останній рік неодноразово демонстрували зневагу до різного рівня самоврядування:
    - у серпні 2019 року Офіс президента заблокував фінансування місцевим бюджетам 7,6 млрд. грн. з Державного фонду регіонального розвитку і 2,5 млрд. грн. на програму соціально-економічного розвитку. При тому робилося це в абсолютно неправовий спосіб - листом глави Офісу Президента.
    - потім Зеленський і його команда вирішили «сісти на київські потоки» і усунути від влади міського голову Києва В.Кличка. Мер Києва зупинив цей сценарій кулуарним способом та інтригами – звернувшись по допомогу до особистого адвоката Трампа - Руді Джуліані. Як виявилось на слуханнях по імпічменту Трампа у другій половині 2019 року, Руді Джуліані зустрівся з помічником Зеленського А.Єрмаком і зупинив атаку на Кличка.

- під час своїх візитів в регіони на початку каденції у 2019 році заради піару Зеленський хамив представникам органів місцевого самоврядування, виганяв їх з зустрічей, погрожував кримінальним переслідуванням. Ця доля не обминула навіть таких популярних міських голів, як голову Дніпра - Б.Філатов. Ніхто до Зеленського так по-хамськи з місцевим самоврядуванням ще не розмовляв.

- на початку 2020 року склалася дуже складна ситуація з трансфертами місцевим бюджетам. За січень-лютий 2020 року з Державного бюджету місцевим бюджетам було перераховано міжбюджетних трансфертів в обсязі лише 27 526,2 млн грн, що на 43,4% менше (-21 109,7 млн грн), ніж у аналогічному періоді 2019 року.

Цікаво, що міський голова Черкас Бондаренко – це той самий голова, якому влітку 2019 року Зеленський давав «наказ» до лютого 2020 року побудувати 2 школи і 2 дитячі садки. Якби Зеленський був більш компетентним у цих питаннях, то знав би, що спочатку треба знайти кошти на будівництво та внести зміни до бюджету Черкас.

Це немала для Черкас сума: Мінрегіон свого часу озвучив цифри - вартість будівництва однієї школи на 1000 учнів становить близько 100 млн.грн., вартість одного дитячого садка на 300 дітей – 38 млн.грн. 
Також Зеленський мав би знати, що суто процедурно буде дуже добре, якщо за півроку підготують проектну документацію. Плюс час на проведення тендерів на закупівлю товарів і послуг при будівництві. Ну, і, врешті, саме будівництво.

Тоді міський голова Черкас Бондаренко жодним чином публічно не продемонстрував свого незадоволення, покірно пообіцявши все зробити і не менш ефектно пояснивши журналістам – «наказів президента не обговорюю».

Тепер 2 травня 2020 року, коли підтримка Зеленського впала, у відповідь на погрози президента притягнути мера Черкас до відповідальності за невиконання умов карантину А.Бондаренко відповів «Черкаси чинитимуть опір, запам'ятайте, пане Президенте».

Текст скопійовано!